2 April 2022 – Y8122 op de helling

30 April 2022 - als een vis in het water.

Na hard werken is het dan zover, de Y8122 gaat weer te water voor de komende 5 – 7 jaar. Er zijn nog een aantal werkzaamheden die gedaan moeten worden voordat de CVO keuring helemaal rond is. Dit zijn allemaal werkzaamheden boven de waterlijn. Plakken van stikkers die de brandstofafsluiters aanwijzen etc. 

Helaas waren de reddingsvesten afgekeurd en daar hebben we dan ook nieuwe voor moeten aanschaffen. Samen met alle andere materialen is het een aardige aderlating geweest, financieel. Dus maar weer veel varen met passagiers, op zoek gaan naar sponsoren en donateurs… anders houden we het niet droog.

28 April 2022 - We zijn zo druk bezig...

Iedereen is zo druk bezig dat deze update op zich heeft laten wachten. Voortgang is fantastisch en ondertussen zitten de huidplaten op het schip en zijn volledige afgelast. Het onderwaterschip, de waterlijn en andere onderdelen worden in de grond gezet. 

Verder wordt er druk aan de certificering gewerkt aangezien zaken als keuring reddingsmiddelen, AIS (inbouwverklaring) en nog vele anderen noodzakelijk zijn om door de CVO keuring heen te komen.

Belettering van de Y wordt aangepast aan de nieuwe standaarden waaronder het plaatsen van de ‘N’ op de kont, wat staat voor Nederland. Tevens worden aan de zijkanten van het schip de scheepsnaam geplaatst op houten borden. Noodafsluiters worden gemarkeerd en signalering aangebracht waar deze zitten. 

Nog een paar dagen en dan weet te water!

12 April 2022 - Voortgang

De schroef is weer toonbaar. Het is een echte stoomschroef diameter 1280 mm en een hele grove spoed van wel 1700 mm.

Tevens zijn er nieuwe reddingsmiddelen aangeschaft waaronder 3 boeien en 1 licht. Het licht wordt gemonteerd aan 1 van de reddingsboeien zodat ook in het donker een man over boord goed zichtbaar is.

Verder is het certificaat door ‘Van Erp Fire & Life saving’ afgegeven zodat deze in het dossier voor de CVO keuring kan worden toegevoegd.

6 April 2022 - Huiddikte meeting Y8122

Vandaag de keuring ondergaan van het EOC voor vernieuwen van de CVO. Altijd zijn er wat puntjes waaraan gewerkt moet worden. Het belangrijkste is dat de man met de hamer 3 kleine gaatjes heeft gevonden in de huid. Dit betekend dat deze gelast moeten worden, wat dubbelen wordt genoemd. Verder waren er wat certificaat gerelateerde zaken omtrend AIS, branblussers en reddingsmiddelen.

Niks ernstigs gelukkig…

2 April - Droogleggen Y8122

Veel voorbereidingen zijn er getroffen in de afgelopen weken om vandaag de Y8122 droog te leggen. Al om 9:00 stond Piet van der Ree met trossen te sjouwen om de Y8122 om te leggen van de ligplaats naar de helling.

Onder toezicht van vele toeschouwers is er met vereende kracht de Y8122 op de karren van de helling geplaatst en uit het water getrokken. 

De volgende stappen zijn het onderwaterschip schoon spuiten en vervolgens de nodige keuringen te verrichten. Gevolgd door een nieuw laagje anti-fouwling en eventueel vervangen van zinkstukken en revisie van de buitenboordkleppen en wierpot.

All met al is er nog genoeg te doen…!

Aangeleverd door: Paul Schaap (PAS publicaties)

1 April 2022 Voorbereidingen

1 April 2022 – Voorbereidingen zijn in volle gang voor het klaarmaken van de Y8122 om morgen op de helling te gaan voor groot onderhoud.

Gelukkig zit vandaag het weer mee, aangezien in de middag het heerlijk zonnig was.

Piet van de Kuijl is druk bezig geweest om de staanders van de karren te verstevigen met extra schoren aan de zijkant, die versteld kunnen worden met een draadstang. Een knap staaltje draaiwerk!