Laatste films

Het nieuwe Shilling roer voor de Y8122.

{videobox}OpzRKDqafww||box=1, lightbox=1{/videobox}


 

 

 

 

Stoom ondersteunde oliebrander Y8122

Stoom ondersteunde oliebrander

van stoomsleper Y8122 (deel 1).

Stoomketel Y8122 uit de stoomsleper gehaald en op de kant gezet.foto 007: Stoomketel Y8122 uit de stoomsleper gehaald en op de kant gezet. Nog met oude oliebrander op het stookfront.Origineel werd de ketel met kolen gestookt. In de jaren 70 is de ketel en de boot omgebouwd naar oliestook. Er zijn twee olietanks gemaakt, ook het stookfront is aangepast zodat de elektrische brander geplaatst konden worden. Op de foto (de oude stoomketel is net uit het schip gehesen en staat op de kant) is die brander nog te zien.

 

De brander werd altijd met een kabel op een schip of aan de wal aangesloten op het 380 Volt net. Varen met een kabel is een beetje lastig. Terug naar kolen leek geen optie, we hadden geen kolenbunkers meer en hoe kom je aan kolen in Den Helder. Met kolen varen is het mooiste, de stilte in vergelijk met een oliebrander is fantastisch, afgezien van het kolenstof, de as, het scheppen en het bunkeren van de kolen.
We hebben ook nog een motor van 110 volt gelijkstroom op de plaats van de 380 volt motor proberen te plaatsen.

brander-Aalsmeer-016Aalsmeer oude ketel in kas.Op een gegeven moment kwamen we in Aalsmeer terecht bij een Werkspoorketel in een kas met oliestook, op de foto zijn de twee branders te zien die in de vuurdeur geplaatst werden, bovenin werd een grote gasbrander gestoken om de oliebranders aan te steken, onder in het midden zie je olie toevoer en links en rechts de stoom toevoer.
De branders hebben een ingang voor olie en een ingang voor stoom. Voordat er stoom aanwezig is gebruiken we perslucht. We hebben deze branders voor onze ketel geplaatst (zie foto's: branden op de compressor) alleen het branden gaf problemen, zonder de grote (atlas copco) compressor op 6 bar wilden ze niet goed branden.
De oorzaak lag waarschijnlijk aan de brandstof. Wij gebruiken normale diesel, de kas in Aalsmeer werd met stookolie gestookt.

 

stoomketel Y8122 branden op de compressor
branden-op-de-compressor-IMG 0194 branden-op-de-compressor-IMG 0195 branden-op-de-compressor-IMG 0196

branden-op-de-compressor-Proef-051-2 branden-op-de-compressor-Proef-051

 

DordtInStoom111Om toch naar Dort te kunnen hebben we een olie CV brander gebruikt (zie foto hiernaast), het enige nadeel was de 220 volt, dus een generatortje aangeschaft en met een 4 gallon of te wel 16 liter (per uur) nozzle in de brander konden we toch een beetje varen.
Niet veel later een tweede brander bij geplaatst 5 liter per uur, om meer stoom te krijgen. Om niet van de generator afhankelijk te zijn, hebben we besloten om een TAS brander te gaan bouwen.

 

 

Wat is een TAS brander?

brandstof-opvoerpomp-001brandstof (olie) opvoerpomp-001Dit is een oliebrander met stoom ondersteuning en deze heeft geen generator nodig om te branden, via een valdruktank onder de beting valt de olie door de stookstok naar de nozzle (foto opvoerpomp tbv dagtank), ook de stoom komt naar de nozzle en vormen samen een mooie witte vlam. Om de brander te kunnen plaatsen moest er nog heel wat gebeuren.

 

  • Branderregister zie foto 9.
  • Stookstokken 1x 5/8 duim 22mm, 1x 1 duim 25mm zie foto 11.
  • Stookfront, zie montage er van op foto 15
  • Isolatie stenen zie foto's 2 t/m 7
  • Valdruktank
  • Olie opvoerpomp op de machine zie foto hiernaast.
  • Kleppenblok die onafhankelijk van de draairichting de olie opvoert
  • Vlotter voor de oliestand
  • Leidingwerk

 

De Tas brander vereiste een nieuw stookfront met isolatie stenen. Vanwege het gewicht van 360 kg is de ring in achten gedeeld. Het plaatsen in het schip kon nu zonder kraan. De stenen (8 stuks) zijn gestort uit isolatiebeton, de stenen zijn in vier keer gestort in de mal zie foto's. De mal is uit spanten van hout vervaardigd en bekleed met aluminium plaat. Het aluminium tussenschot zorgde voor twee stenen per mal.

De stookstok (of verstuiver) bestaat uit een bronzen kop met de olie regelafsluiter met aanwijsplaat, twee stalen pijpen, een voor olie en een voor stoom en een nozzle uit drie delen. De stoomdruk wordt buiten de brander geregeld en varieert van 1 tot 1,8 bar afhankelijk van de grootte van de vlam.

 

Pieter

 

Stoom ondersteunende oliebrander

van stoomsleper Y8122 deel 2.

 

Daar ons eerste ontwerp van de brander niet geheel voldeed, werd besloten om een geheel nieuwe brander en vuurmond te ontwerpen. Hier een foto impressie van het maken van de diverse onderdelen.

 

Pieter

 

De oude brander met frontplaat werd gedemonteerd.Foto 1: De oude brander met frontplaat werd gedemonteerd. Er werd een mal gemaakt voor het gieten van de hitte bestendige betonsegmenten voor de vuurmond.Foto 2: Er werd een mal gemaakt voor het gieten van de hitte bestendige betonsegmenten voor de vuurmond.

 

 

 

Foto 3. Lossen van de blokken uit de mal en dat dan maal zes.Foto 3. Lossen van de blokken uit de mal en dat dan maal 4. (2 per keer gegoten) Foto 4. Enzovoorts, blok voor blok.Foto 4. Enzovoorts, blok voor blok.

 

 

 

Foto 5. De laatste.Foto 5. De laatste 2 uit de gietmal. Foto 6. Hier het resultaat.Foto 6. Hier het resultaat.

 

 

 

Foto 7. De blokken worden in het ketelfront gemonteerd.Foto 7. De blokken worden in het ketelfront gemonteerd. Foto 8. Het nieuw door ons ontworpen en gemaakte ketelfront.Foto 8. Het nieuw door ons ontworpen en gemaakte ketelfront.

 

 

Foto 9. Het monteren van de branderfundatie, compleet met luchtregeling.Foto 9. Brander- of luchtregister. Het monteren van de branderfundatie, compleet met luchtregeling. Foto 10. Alle onderdelen t.b.v. de brander zijn door ons zelf gemaakt en waarnodig aangepast.Foto 10. Alle onderdelen t.b.v. de brander zijn door ons zelf gemaakt en waar nodig aangepast.

 

 

 

Foto 11. Verstuiver.Foto 11. Verstuiver of stookstok. Zie ook foto 17 voor de diverse onderdelen. Foto 12. Brandstoftoevoerregeling.Foto 12. Brandstoftoevoerregeling, met aanwijsplaat + regelhendel (aluminiumkleur)

 

 

Foto 13. Diverse nozzels.Foto 13. Diverse nozzels. Foto 14. Close up van een nozzel. De dwarsgroeven zorgen ervoor dat de brandstof een draaiende beweging krijgt bij het inspuiten.Foto 14. Close up van een nozzle.



 

Foto 15. Plaatsen van het geheel aan boord en dan.......Foto 15. Montage van 8 blokken in stookfront Plaatsen van 't geheel aan boord en dan....... Foto 16. De stoomverstuiving in bedrijf.Foto 16. De stoomverstuiving in bedrijf.

 

tas-brander-Y8122-039-2Foto 17: Stookstok met uitleg in de popup. Stookfront-IMG 0429-2Foto 18: Stookfront met uitleg in de popup.

 

Pieter

 

 

Foto's

Hier wat foto's uit ons album.

 

 

 

 


© Stichting Y8122 1992 - heden. All Rights Reserved.