Laatste films

Het nieuwe Shilling roer voor de Y8122.

{videobox}OpzRKDqafww||box=1, lightbox=1{/videobox}


 

 

 

 

Bolnes 4 cilinder dieselmotor vd Dombo

De Bolnes 4 cilinder dieselmotor.

Herstart restauratie Bolnes dieselmotor type L-4.

 

Na in 2003 een valse start te hebben gemaakt hebben we in de werkplaats van de stichting Y8122 begin september 2008 een serieuze aanvang gemaakt met de restauratie van de Tweetakt Bolnes dieselmotor Type 4-L Nr: 1664, bouwjaar 1956, van de Dombo.
Begin dit jaar is de Bolnes op de kotterbank bij het Marine bedrijf geweest om afdichtingsranden in de cilindermantels uit te kotteren omdat deze door het koelwater behoorlijk waren ingeteerd. De bovenste afdichtingsranden waren in een eerder stadium al aangepakt en vernieuwd.


In september 2008 zijn onderin de mantels de nieuwe bussen ingelijmd zodat de O-ringen weer een goede afdichting kunnen waarborgen.
In de daarop volgende weken zijn de krukaslagers op spanning gemonteerd en gemeten. Daarna kon ook de krukas in zijn lagers gelegd worden en konden de krukaslagers worden afgemonteerd. Ook zijn de nokkenas met de distributie ketting en kettingwielen afgemonteerd, waarna de spoellucht zuigers met de drijfstangen en de ondervoeringen van de spoellucht cilinders konden worden gemonteerd wat natuurlijk niet allemaal zonder slag of stoot ging.


Maar uiteindelijk zat alles op zijn plaats en konden we verder met het afmonteren van het carter en de smeerolieleidingen (en dat zijn er een paar!!), daarna konden we verder omhoog naar de voeringen voor de werkzuigers, deze werden voorzien van nieuwe O-ringen en in de cilindermantels geplaatst, waarna we de zuigers met nieuwe zuigerveren konden monteren en de zuigerstangen afmonteren op de kruishoofden van de spoellucht zuigers, en konden we de Goetze zuigerstangpakkingen aanbrengen.


Intussen zijn ook de tandwielkast van de pompenaandrijving en de smeeroliepomp aangebracht, evenals de van te voren getestte brandstofpompen met rekstang aan de regelstang van de regulateur.

Intussen hebben we ons de afgelopen weken op de cilinderkoppen geconcentreerd en zijn deze (voorlopig) compleet met verstuivers en startluchtkleppen op de motor geplaatst "voorlopig" omdat we nog in afwachting zijn van de gasringen en Oringen die onder de koppen gemonteerd moeten worden, deze zijn besteld bij Wartsila en zullen de komende tijd aan ons worden geleverd.

 

We zijn nu op het punt aangekomen dat de leidingen vanaf de luchtverdeelschuiven naar de cilinder koppen kunnen worden geplaatst en ook de koelwater appendage's hebben "keurig gerestaureerd en in de verf" hier en daar hun oude plek op de machine weer ingenomen.

Dit is de stand van zaken voor wat betreft de Bolnes zelf.


Natuurlijk is het de bedoeling om straks de Bolnes weer in de Dombo te plaatsen maar eerst wordt de motor geplaatst op een omgebouwde platte lastwagen, samen met de keerkoppeling, om te kunnen proefdraaien.
Met de verbouwing van deze lastwagen is ook een start gemaakt, de wagen moet een weinig worden verlengd omdat het carter van de motor in de wagen moet zakken, zodat het geheel wel door de deur naar buiten gerold kan worden. Hiervoor moeten er extra lange U-balken langs de bestaande H-profielen worden gelast om de draai inrichting voor de wagen uit te laten komen en ook moet de achteras naar achteren worden geplaatst om het carter van de Bolnes ruimte te geven in de wagenvloer.

 

Tot zover het restauratieproject van de Bolnes, in de volgende Y-links zult u verder worden bijgepraat over de voortgang van het project.

 

Herman Timmers. (15-12-2008)

 

Dit artikel is overgenomen uit de Y-links van januari 2009, het orgaan dat de donateurs van de Stichting Y8122 een aantal malen per jaar krijgen toegestuurd.

 

Bolnes motor 001 Bolnes motor 002 
 Bolnes motor 006  Bolnes motor 022



 

Foto's

Hier wat foto's uit ons album.

 

 

 

 


© Stichting Y8122 1992 - heden. All Rights Reserved.