Het nieuwe stuwblok van de Y8122, geen gietijzer maar een gelaste constructie (002F).
stuwblok Y8122 003F.
Naast het opknappen van de oude Bolnes-motor van de sleper Dombo Y8017 wordt op dit moment ook de stuurmachine van dit vaartuig onder handen genomen.
Na in 2003 een valse start te hebben gemaakt hebben we in de werkplaats van de stichting Y8122 begin september 2008 een serieuze aanvang gemaakt met de restauratie van de Tweetakt Bolnes dieselmotor Type 4-L Nr: 1664, bouwjaar 1956, van de Dombo.
Begin dit jaar is de Bolnes op de kotterbank bij het Marine bedrijf geweest om afdichtingsranden in de cilindermantels uit te kotteren omdat deze door het koelwater behoorlijk waren ingeteerd. De bovenste afdichtingsranden waren in een eerder stadium al aangepakt en vernieuwd.
Foto 19: stuurinrichting van stoomsleper Y8122 op 12-01-09 019De gehele stuurinrichting, kwadrant, kettingen, schijven, stangen, steunen, stuurlier en stuurwiel ontbraken, behalve het roer.
Het roer met een as van 90mm was op de wind waterlijn half ingeteerd, die is vervangen. De stuurlier heeft een nieuwe omkasting volgens de originele tekening. Het gehele binnenwerk is van een andere lier afkomstig.
foto 007: Stoomketel Y8122 uit de stoomsleper gehaald en op de kant gezet. Nog met oude oliebrander op het stookfront.Origineel werd de ketel met kolen gestookt. In de jaren 70 is de ketel en de boot omgebouwd naar oliestook. Er zijn twee olietanks gemaakt, ook het stookfront is aangepast zodat de elektrische brander geplaatst konden worden. Op de foto (de oude stoomketel is net uit het schip gehesen en staat op de kant) is die brander nog te zien.
Restauratie van de stoomgenerator voor de stoomsleper Y8122.
Voor de Y8122 zochten we een generator bestemd voor de stroomvoorziening van de verlichting en via via kwamen wij terecht bij dhr. de Ridder te Soest.