1e promotieframe voor Y8122.

1e promotieframe Y8122.

1e promotieframe voor stoomsleper Y8122.

Als het aan de Stichting Museumhaven Willemsoord ligt, zullen alle nautische monumenten in de museumhaven van Den Helder voor promotiedoeleinden van een zogeheten spanframe worden voorzien. In zo'n frame is een zeildoek gespannen met daarop informatie over het desbetreffende schip. De stoomleepboot Y8122 heeft de primeur met het allereerste spanframe.

Met de aanschaf van dergelijke spanframes speelt de Stichting Museumhaven Willemsoord (SMW) in op de wensen van de bezoekers van het Nautisch Kwartier in Den Helder. Vaak mensen die speciaal naar oude schepen komen kijken en daar dan graag meer informatie over willen. Het gaat dan veelal om zaken als het bouwjaar, de afmetingen, het type voortstuwing, de inzet en de historie. Al deze informatie wordt afgebeeld op het zeildoek, alsmede oude foto's van het desbetreffende schip.

Volgens SMW-voorzitter Michiel Tegelberg zijn de frames niet alleen handig voor gebruik in de eigen museumhaven, maar ook bij nautische evenementen waaraan de schepen deelnemen in zowel eigen land als daarbuiten. Op het zeildoek staat ook een QR code, een tweedimensionale streepjescode. Door deze met een hiervoor geschikte mobiele telefoon te scannen, komt men meteen op de website van het betrokken schip terecht.

De bemanning van de stoomsleper Y8122 heeft als eerste een spanframe uitgereikt gekregen tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Stichting Museumhaven Willemsoord en Stichting Nautische Monumenten Den Helder (SNM). Dit vaartuig was in 1993 het eerste schip dat op initiatief van SNM in Museumhaven Willemsoord afmeerde. Plan is om op termijn alle 35 schepen die een ligplaats hebben in de museumhaven van een dergelijke frame te voorzien. De Stichting Museumhaven Willemsoord zoekt nog bedrijven die de aanmaak van één of meerdere spanframes willen sponsoren.

y8122-promotie-frame-12-05-12Twee bemanningsleden van de stoomsleper Y8122 tonen trots het eerste informatiespanframe. (Foto: Paul Schaap)