Proeftocht Sleper Dombo

Dombo proeftocht.

Eerste proeftocht met sleper Dombo.

De eerste proeftocht met de museale motorsleper Dombo Y8017 is succesvol verlopen. Eerder dit jaar is de originele 4-cilinder Bolnes dieselmotor weer in de machinekamer van deze sleper teruggeplaatst en hiermee is nu, tot groot genoegen van de vrijwilligers die hem hebben gereviseerd, voor het eerst weer gevaren.

Schipper John van der Veen, machinist Pieter van der Ree, machinist Piet van der Kuijl en opstapper Arie Schoonbergen waren apetrots toen op zaterdag 2 augustus tijdens de eerste proeftocht door de Binnenhaven en het Natte Dok alles naar behoren bleek te werken. Maar 's morgens was er eerst nog wel het nodige aan gesleuteld. Vooral de installatie en het afstellen van een ingenieus bedieningsmechanisme voor de keerkoppeling vergde nogal wat tijd. Tevens moesten, voordat de Bolnes motor kon worden gestart, eerst de brandstofleidingen worden ontlucht. Maar hierna kon de sleper toch weer als vanouds door de Helderse wateren varen.

Twee jaar lang is in de mechanische werkplaats van Museumhaven Willemsoord door vrijwilligers van de Stichting Y8122 aan de oude motor gesleuteld. Na de oplevering van de sleper, in 1956, vormde deze motor tot 1972 het kloppend hart van de sleper. In dat jaar werd de 6 ton wegende Bolnes vervangen door een motor van het fabrikaat Volvo Penta. De oude motor ging vervolgens als oefenobject dienen voor leerlingmachinisten van de Helderse Zeevaartschool. Dankzij een ludieke ruilactie kwam de hoofdmotor enkele jaren geleden weer terug naar Willemsoord, waar onmiddellijk met de revisie ervan werd gestart. In maart van dit jaar kon de compleet gereviseerde motor weer worden teruggeplaatst in de Dombo Y8017.

De komende weken zal nog een aantal keren worden proefgevaren. Als alles goed werkt, volgt eind augustus de maidentrip naar een nautisch evenement in Harderwijk. Weer terug in Den Helder, kan de sleper weer worden ingezet voor het maken van vaartochten voor de VVV en voor het doen van asverstrooiingen buitengaats. De sleper maakt deel uit van de schepencollectie van Museumhaven Willemsoord en ligt normaal gesproken afgemeerd aan de steiger voor Gebouw 73.

eerste proeftocht met sleper domboDe Dombo Y8017 tijdens haar eerste proeftocht met de oude Bolnes hoofdmotor.