Persberichten,

van en over de stichting Y8122.

De stichting Y8122, de stoomsleepboor Y8122 en de sleepboot Dombo, zijn regelmatig in het nieuws, evenals de vrijwilligers. Hier vind u deze berichten, indien mogelijk met een link naar het originele artikel op het web. We zijn hierbij vooral Paul Schaap van Pas Publicaties veel dank verschuldigd voor het mogen gebruiken van zijn artikelen en foto's gepubliceerd bij SNM (Stichting Nautische Monumenten).

Cadeautjes voor SNM

Tijdens de vandaag van de Stichting Nautische Monumenten en de Stichting Museumhaven Willemsoord in 't Schipperscafé georganiseerde vrijwilligersbijeenkomst zijn door zowel de Helderse serviceclub Odd Fellows als Rederij Tranship cadeautjes uitgedeeld. Dit waren respectievelijk een spanframe en een AED-apparaat.

Lees meer...

Rinus Schrieken vrijwilliger vd maand.

Rinus Schrieken (Stichting Y8122) vrijwilliger van de maand.

Tot zijn eigen grote verrassing is vandaag de oudste vrijwilliger op Museumhaven Willemsoord Rinus Schrieken, net 86 jaar geworden, uitgeroepen tot Vrijwilliger van de Maand en hiervoor uitgebreid in het zonnetje gezet.

Lees meer...

1e promotieframe voor Y8122.

1e promotieframe Y8122.

1e promotieframe voor stoomsleper Y8122.

Als het aan de Stichting Museumhaven Willemsoord ligt, zullen alle nautische monumenten in de museumhaven van Den Helder voor promotiedoeleinden van een zogeheten spanframe worden voorzien. In zo'n frame is een zeildoek gespannen met daarop informatie over het desbetreffende schip. De stoomleepboot Y8122 heeft de primeur met het allereerste spanframe.

Lees meer...

Kees Schouten erelid SNM.

Kees Schouten wordt erelid SNM.

Kees Schouten erelid Stichting Nautische Monumenten.

Het bestuur van de Stichting Nautische Monumenten Den Helder (SNM) heeft vrijwilliger pur sang en medebestuurslid Kees Schouten benoemd tot erelid. Dit als blijk van waardering voor zijn tomeloze inzet bij onder andere de restauratie van de museale sleepboten Y8122 en Dombo Y8017.

Y8122 stoomboot Sinterklaas.

Y8122 als stoomboot sinterklaas.

Hoofdrol voor stoomsleper Y8122 bij intocht Sinterklaas.

De stoomsleper Y8122 mocht dit jaar voor de eerste keer in Den Helder de varende intocht van Sinterklaas verzorgen. In het gevolg van de stoomsleper voeren zaterdag 13 november vijf reddingboten, met aan boord ruim honderd Pieten.

Proeftocht Sleper Dombo

Dombo proeftocht.

Eerste proeftocht met sleper Dombo.

De eerste proeftocht met de museale motorsleper Dombo Y8017 is succesvol verlopen. Eerder dit jaar is de originele 4-cilinder Bolnes dieselmotor weer in de machinekamer van deze sleper teruggeplaatst en hiermee is nu, tot groot genoegen van de vrijwilligers die hem hebben gereviseerd, voor het eerst weer gevaren.