Laatste films

Het nieuwe Shilling roer voor de Y8122.


 

 

 

 

Historie van Dieselsleepboot Dombo Y8017

Dieselsleepboot 'Dombo' Y8017

 Dombo-met-dok-9-3-2007-b
De Dombo is in 1955 gebouwd op de Rijkswerf Willemsoord te Den Helder en in 1956 te water gelaten en zoals dat heet in dienst gesteld. Het is gedeeltelijk een leerlingenprojekt geweest. Zij is ontworpen om de grotere schepen zoals torpedojagers en onderzeeboten in en uit het droogdok te slepen. Verder is het schip ingezet voor allerlei sleepwerk, al dan niet samen met het zusterschip Bambi. Ook zorgden zij er voor, in strenge winters, dat de grachten om de oude Rijkswerf open bleven. Het schip heeft dan ook een ijsbrekersteven. 
 
Zij waren ingedeeld bij de transportdienst Rijkswerf tot deze schepen overgingen naar de havendienst van de Koninklijke Marine die het schip tot 1990 in dienst heeft als sleepboot en daarna als milieuboot. Het doek voor de Bambi is dan al gevallen en het schip is verkocht door domeinen aan een particulier. De ligplaats van de 'Bambi' was oorspronkelijk de Museumhaven Willemsoord, maar de huidige ligplaats is nu de museumhaven in Rotterdam. Voor de Dombo dreigde het doek ook te vallen in 1995. Eind 1995 is zij echter aan de Stichting Nautische Monumenten over gedragen en in beheer van de Stichting Y8122. Die krijgt haar medio 2000 in eigendom. 
 

Technische gegevens Dombo Y8017

  • Lengte : 16.58 meter
  • Breedte : 4.63 meter
  • Tonnage: leeg: 45.5 vol: 49.5 ton
  • Bouwjaar: 1956
  • Diepgang : 153 cm
  • Bouwjaar: 1956
  • Werf: Rijkswerf 'Willemsoord'
  • Kleur: zwart
  • Thuishaven: Den Helder
  • Aantal personen: 12 gasten.
 

Onderhoud aan de Dombo Y8017 eind 2006.

 
Eind 2006 is er aan de 'Dombo' een flink aantal onderhoudswerkzaamheden gepleegd door de dagploeg. In het stuurhuis en in het voorverblijf was het electrische systeem hard aan vernieuwing toe. 
 
De stuurkolom werd daarvoor helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw voorzien van de nodig electrische bedrading. Zowel 12-24 als 220 volt is er nu aanwezig. Tevens werden er de aansluitingen voor wal spanning gemaakt. In het voorverblijf werd de verlichting verbeterd, zodat er zowel tijdens de vaart als tijdens het liggen in een haven voldoende licht aanwezig is. Het aantal stopcontacten werd uitgebreid zodat nu tegelijkertijd de koelkast en koffiezetter kunnen worden gebruikt. 
 
In de machinekamer werden de schakelkasten volledig uit elkaar gehaald en voorzien van een nieuw verfje, waarbij ook het interne deel werd verbeterd. Tevens werd de hoofdmotor ( Volvo Penta 6 cylinder ) helemaal ontvet en voorzien van nieuwe verf. De oliefilters werden vervangen en de zinkstukken in de motor geinspecteerd. 
Voor een beter beeld van wat er allemaal is gedaan kunt u altijd een kijkje nemen in het fotoboek. 
 
 

Foto's

Hier wat foto's uit ons album.

 

 

 

 


© Stichting Y8122 1992 - heden. All Rights Reserved.